Poptávka po matcha výrazně vzrostla. Díky dubnové sklizni bude Japonsko opět schopno zásobovat světový trh a uspokojit poptávku, alespoň v krátkodobém horizontu.
Vše zelené: zejména po pandemii se zvýšil zájem o matchu, mletý zelený čaj. Od matcha latté a matcha dezertů až po používání matcha jako přísady do masových a rybích pokrmů – tento prášek dobyl západní svět, Afriku a dokonce i oblast Perského zálivu. A v Japonsku to má své důsledky. Loni na podzim úřady v Kjótu oznámily, že velcí výrobci matcha omezí prodej svých výrobků. Kvůli mezinárodní poptávce byly zásoby téměř vyčerpány, uvedl list Japan Times.
První sklizeň čajovníku Camellia sinensis je mimořádně oblíbená, ale také mimořádně cenná; tradičně se s ní pořádají čajové obřady. Protože se jemné lístky sklízejí pouze jednou ročně a ručně, není výnos nijak zvlášť vysoký. Rostliny pěstované v západním Japonsku se mohou sklízet několikrát ročně, ale i zde se sklizeň provádí většinou ručně. I tito pěstitelé se tedy snaží uspokojit zvýšenou poptávku.
Zájem o Japonsko klesá
Další sezóna sklizně nastane v dubnu a pěstitelé a distributoři čaje očekávají v tomto období obrovské pracovní vytížení. Poté bude světový trh opět schopen dodávat tento produkt, i když poptávka zůstane vysoká. Přitom výroba je poměrně složitá: sklizeň a sušení trvá dlouho a mletí matchy pomocí specializovaných mlýnků je poměrně pomalé. Japonsko se již delší dobu potýká s úbytkem pěstitelů čaje.
Podle japonského ministerstva zemědělství se produkce matcha v roce 2023 zvýší na více než 4 100 tun; v roce 2010 to bylo necelých 1 500 tun. Více než polovina práškového zeleného čaje se nyní vyváží. Zatímco ve světě se pije stále více čaje matcha, v samotném Japonsku zájem o tento speciální nápoj klesá. Celkově se vývoz japonského čaje v roce 2023 zvýšil na 180 milionů eur, což je dvojnásobek oproti roku 2019.
Matcha je tradiční součástí čajového obřadu.
Zářivě zelený prášek si získal popularitu především díky sociálním médiím a zejména influencerům s velkým počtem sledujících. Trendy kavárny mají samozřejmě ve svých jídelních lístcích matcha latté. Prášek je považován za superpotravinu a údajně pomáhá funkci střev a dodává energii. V každém případě se matcha díky vysokému obsahu kofeinu stala alternativou kávy.